Zakelijk Snapchatten

De wereld van social media is continue in beweging. Al een aantal jaar is Facebook in Nederland het meest populaire medium, zeker particulier gezien. Zakelijk krijgt Facebook steeds meer concurrentie van LinkedIn: heel handig voor bedrijven om andere bedrijven te benaderen. Maar ook applicaties (“apps”) als Instagram en Whatsapp worden steeds vaker ingezet. In 2011 werd Snapchat gelanceerd. Voor veel ondernemers nog relatief nieuw en onbekend, maar hoe kan deze app een positieve bijdrage leveren aan je social media-strategie?  

Wat is Snapchat eigenlijk?

Bij Snapchat staat het beeld centraal. Het visuele wordt steeds populairder op social media en daarom zijn deze ‘visuele platforms’ (bijv. Snapchat, maar ook Instagram) enorm groeiende. Een voordeel van Snapchat is dat de gedeelde foto’s en video’s slechts enkele seconden zichtbaar zijn: een alternatieve en unieke manier om in contact te komen met de doelgroep. Daarnaast is het mogelijk om filters, effecten en tekeningen toe te voegen aan de foto’s en video’s.

Snapchat wordt met name gebruikt door jonge mensen. Maar liefst 60% van de gebruikers is jonger dan 24 jaar. Ook is de app populairder bij vrouwen (70%) dan bij mannen (30%). De app is dus echt niet geschikt voor ieder bedrijf:

Ideaal voor:

  • Bedrijven met een relatief jonge doelgroep
  • Wanneer beeld en beleving een belangrijke rol spelen in je onderneming
  • Ondernemingen/merken die zich graag distantiëren van de grote groep

Hoe werkt zakelijk snapchatten?

Ten eerste is het belangrijk om volgers te verkrijgen, omdat alleen volgers toegang kunnen krijgen tot de door het bedrijf gedeelde content. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van andere kanalen, zoals Facebook en Instagram. Wanneer (potentiële) klanten door deze kanalen op de hoogte worden gebracht van de activiteiten op Snapchat, zijn zij eerder geneigd om het bedrijf ook op Snapchat te gaan volgen. Vervolgens zijn er verschillende opties voor het zakelijk gebruik van Snapchat:

  • Spelelement: denk hierbij aan een beloning voor de eerste 50 volgers of een speurtocht waarbij iedere ‘Snap’ een aanwijzing bevat.
  • Feedback: vraag je doelgroep wat zij van een product of dienst vinden. Door de doelgroep te vragen om hun mening, voelen zij zich meer betrokken bij het bedrijf.
  • Sneak Peek: wanneer je een nieuw product gaat aanbieden, kun je de doelgroep via Snapchat al een klein beetje op de hoogte brengen. Je laat alvast een tipje van de sluier zien. Mensen worden nieuwsgierig en willen meer weten: ze houden je social media-kanalen goed in de gaten.

Kortom, Snapchat kan een hele positieve bijdrage leveren aan het bedrijf. Het is een groeiende app en leent zich uitstekend voor een interactieve relatie met de doelgroep. Wil je meer weten, neem gerust contact op!